|
Sprawdzian wiadomości z literatury starożytnej dla uczniów szkoły sredniej
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 12623 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Poniżej przedstawiam propozycję sprawdzianu wiadomości z literatury starożytnej dla kl. I szkoły średniej. Może to być też pomoc w powtórce przed maturą. Opracowanie: Stanisław Witas.
SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI ZE STAROŻYTNOŚCI GR. I
1. Zdefiniuj następujące terminy: topos, retardacja, apokalipsa, epeisodion, stoicyzm, konflikt tragiczny, vanitas vanitatum. 2. Wyjaśnij znaczenie następujących frazeologizmów: hiobowa wieść, pięta Achillesa, koń trojański, zakazany owoc, umywać ręce. 3. Archetypami jakich postaw są: Prometeusz, Niobe?
4. Jaki mitologiczny topos wykorzystał J. Kochanowski w poniższym fragmencie „Pieśni świętojańskiej o Sobótce”? Podaj genezę tego terminu i jego współczesne znaczenie.
Stada igrają przy wodzie, A sam pasterz, siedząc w chłodzie, Gra w piszczałkę proste pieśni; A faunowie skaczą leśni.
5. Sporządź plan mitu o Niobe.
6. Przedstaw problematykę „Księgi Hioba” 7. Odpowiedz na pytania dot. tragedii Sofoklesa „Król Edyp”. - Jak nazywali się prawdziwi rodzice Edypa? - Dlaczego kazali go zabić? - W jaki sposób Edyp został królem Teb? 8. Wymień i krótko scharakteryzuj (na podstawie „Króla Edypa”) cechy tragedii greckiej.
SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI ZE STAROŻYTNOŚCI GR. II
1. Zdefiniuj następujące terminy: archetyp, katharsis, stasimon, porównanie homeryckie, inwokacja, epikureizm, non omnis moriar. 2. Wyjaśnij znaczenie następujących frazeologizmów: salomonowy wyrok, nić Ariadny, syzyfowa praca, pocieszyciel Hioba, stajnia Augiasza. 3. Archetypami jakich postaw są: Hiob, Ikar?
4. Jaki mitologiczny topos wykorzystał J. Kochanowski w poniższym fragmencie „Pieśni świętojańskiej o Sobótce”? Podaj genezę tego terminu i jego współczesne znaczenie.
Stada igrają przy wodzie, A sam pasterz, siedząc w chłodzie, Gra w piszczałkę proste pieśni; A faunowie skaczą leśni.
5. Sporządź plan mitu o Prometeuszu.
6. Przedstaw problematykę wiersza Horacego „Exegi monumentum”. 7. Odpowiedz na pytania dot. tragedii Sofoklesa „Król Edyp”. - Jak nazywali się przybrani rodzice Edypa? - Co było powodem klęski zarazy w Tebach? - Jak kończą się losy Edypa i jego żony? 8. Wymień i krótko scharakteryzuj (na podstawie „Króla Edypa”) cechy tragedii greckiej.
opracowanie: Stanisław Witas |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|